Πελατειακή Εξέλιξη Στην Ελληνική Κινητή Τηλεφωνία

3536093980_1b515d5947

Μελετώντας προσεκτικά τις εξελίξεις στην ελληνική κινητή τηλεφωνία, από τα τέλη της δεκαετίας του 80 ως σήμερα, θα μπορούσαμε να ξεχωρίσουμε τρεις περιόδους "πελατειακής εξέλιξης". Πελατειακής εξέλιξης γιατί κάθε υγιής επιχείρηση οφείλει να αναπτύσσει την πελατειακή της βάση, στηριζόμενη σε ποσοτικούς αλλά και ποιοτικούς συντελεστές. Η ελληνική κινητή τηλεφωνία αποτελεί αναμφισβήτητα υγιέστατο κομμάτι της ελληνικής αγοράς.
Τα πρώτα χρόνια της κινητής τηλεφωνίας χαρακτηρίστηκαν από προσπάθειες για να ξεκαθαριστεί το τοπίο της ανώριμης αλλά πολλά υποσχόμενης ελληνικής αγοράς. Μέσα από έντονες διαδικασίες(κεφαλαιοποιήσεις, είσοδος πολυεθνικών, μεταβίβαση πλειοψηφικών πακέτων κ.λ.π.) εμφανίστηκαν οι πρώτες εταιρίες με πρωταρχικό σκοπό την διαφημιστικής τους προβολή. Αρχικά, δεν ήταν τα προγράμματα, οι κινητές συσκευές, και οι προσφορές που προσέλκυαν τους Έλληνες καταναλωτές. Ήταν η τεχνολογική γοητεία της κινητής συσκευής και η στροφή από το σταθερό τηλέφωνο σε κάτι νέο ελκυστικό και άκρως καινούργιο για το Έλληνα χρήστη.

Ξεπερνώντας την βρεφική περίοδο, οι εταιρίες εστίασαν σε προσφορές συμβολαίων. Η ιδέα ήταν απλή και αποσκοπούσε στην σταθεροποίηση του ARPU που ακόμη και σήμερα αποτελεί σημαντικό δείκτη αξιολόγησης. Σταθερό μηνιαίο εισόδημα από τον πελάτη οδηγεί σε ξεκάθαρο ρυθμό εισόδων σημαντικότατο παράγοντα για την υλοποίηση επενδύσεων. Οι νέες επιχειρήσεις κινητών υπηρεσιών επιδίωκαν-ουν να αποσβέσουν τις επενδύσεις τους και να καλύψουν τα πρώτα ομολογιακά δάνεια που είχαν επισυνάψει. Η ελληνική αγορά σε λίγα χρόνια ανέδειξε σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης και μεταλλάχθηκε από τις πιο ελκυστικές σε ευρωπαϊκό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο.

Mέσα από προσφορές συμβολαίων που συνδύαζαν χρόνο ομιλίας και γραπτά μηνύματα, οι κινητές συσκευές άρχισαν να παίζουν σημαντικότατο ρόλο στην τελική επιλογή του χρήστη.
Οι εταιρείες άρχισαν να προσφέρουν ως κίνητρο αγοράς όχι μόνο τα αντίστοιχα οικονομικά πακέτα ομιλίας αλλά και τις κινητές συσκευές. Είναι άλλωστε εμφανές ότι αυτή η πολιτική προώθησης ακολουθείται μέχρι σήμερα και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία. Το κινητό τηλέφωνο είχε μόλις μπει στην ζωή του Έλληνα. Σήμερα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας του(18 εκατ. συνδέσεις για το 2008 αριθμός που μεταφράζεται σε 2 κινητά περίπου ανά κάτοικο). Δειλά δειλά και με την μετάβαση στα δίκτυα 3ής γενιάς(3G) οι υπηρεσίες δεδομένων (MMS, e-mail, internet κ.α. ) άρχισαν να εμφανίζονται στην ελληνική κινητή τηλεφωνία.

Ήταν τα εφηβικά χρόνια. Παράλληλα με τα συμβόλαια εμφανίστηκαν τα καρτοκινητά. Για του παρόχους, δεν ήταν η κατάλληλη εποχή για να εστιάσουν σε αυτήν την πελατειακή βάση, χωρίς ωστόσο να την παραμελούν. Το έδαφος για την καρτοκινητή είχε αρχίσει να προετοιμάζεται από τις αρχές του 2007 με ελκυστικές προσφορές κυρίως μεταξύ χρηστών της ίδια εταιρίας. Η στροφή της αγοράς στην καρτοκινητή ήρθε με την είσοδο των MVNO(Εικονικές Εταιρίες Κινητών Υπηρεσιών) που έδωσαν νέα ώθηση σε μια σταθερή πελατειακή βάση. Ωστόσο, η οριστική ενίσχυση της καρτοκινητής βάσης ήρθε στις αρχές του 2009 με πρωτοποριακά πακέτα . Ήταν η στιγμή που η καρτοκινητή κέρδιζε το μερίδιο της διαφημιστικής καμπανιάς των εταιριών. Οι τρεις πάροχοι κινητής τηλεφωνίας εισήλθαν σε ένα συνεχόμενο και καταιγιστικό ρυθμό προσφορών, δημιουργώντας άκρως ελκυστικά πακέτα για τον Έλληνα καταναλωτή.

Τι έχει σειρά λοιπόν μετά από τα καρτοκινητά(70% της αγοράς) και τα συμβόλαια(30% της αγοράς); Η απάντηση λογική, αναμενόμενη και επιβεβλημένη στις αναπτυσσόμενες αγορές κινητής. Δεδομένα! MobileTV, Internet, εφαρμογές GPS και ποικίλες εφαρμογές δεδομένων θα προσελκύσουν το διαφημιστικό ενδιαφέρον (και τις επενδύσεις) των εταιριών.
Δυστυχώς, την ώρα που η Αμερική(χαρακτηρίζεται μέκα της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών) και η Αγγλία (live TV) πρωτοπορούν σε επίπεδο υπηρεσιών δεδομένων, η ελληνική αγορά δεν κινείται με τους καλύτερους ρυθμούς προς αυτή την κατεύθυνση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, αποτελούν οι τιμές για download δεδομένων που παραμένουν σε υψηλά επίπεδα για αρκετούς μήνες. Ωστόσο, ελπίζουμε και ευελπιστούμε πως η παγκόσμια στροφή σε έξυπνες συσκευές θα ωθήσουν σύντομα τις ελληνικές εταιρίες σε αναθεώρηση των τιμών τους σε υπηρεσίες δεδομένων. Αναμένουμε, λοιπόν εξελίξεις "δεδομένων" στην ώριμη και ελκυστική ελληνική αγορά κινητής.

 

 

Σχολιάστε >
4 σχόλια
|
Κατηγορίες:

4 απαντήσεις στο “Πελατειακή Εξέλιξη Στην Ελληνική Κινητή Τηλεφωνία”

  1. Ο/Η dali13gr λέει:

    Όσο οι εταιρίες κινητής θα είναι καρτέλ, μην περιμένετε άσπρη μέρα στις χρεώσεις. Μια ζωή πίσω από τον υπόλοιπο κόσμο θα είμαστε. Μια ματιά στις χρεώσεις καρτοκινητής στην Αγγλία, αρκεί για να απογοητευτεί κανείς.

  2. Ο/Η orck λέει:

    δηλαδη στην Αγγλια δεν υπαρχει το καρτελ;

  3. Ο/Η dali13gr λέει:

    Έριξες την ματιά που είπα πιο πάνω;

  4. Ο/Η George Argyrakis λέει:

    Στις περισσότερες χώρες του κόσμου όπως και της ευρωπαϊκής ένωσης οι τιμές το εταιριών ακολουθούν μια κοινή πολιτική εξαιτίας του έντονου ανταγωνισμού. Το βάρος δεν δίνεται πλέον στις χρεώσεις ανά λεπτό κλήσεις αλλά σε επιπλέον πακέτα προσφορών(κινητές συσκευές,πολυμέσα,μηνύματα κ.λ.π.). Συνεπώς θα διαφωνήσω με τον όρο "καρτέλ" κρίνοντας τον λίγο υπερβολικό.

    Όσο για την Αγγλία η πρόταση της Ofcom (αντίστοιχη ΕΕΤΤ)αφορά μελλοντική μείωση των τιμών για όλες τις εταιρίες κινητής.

    Τέλος, πιστεύω ότι ναι μεν κάνουμε βήματα βελτίωσης στο χώρο της κινητής, αλλά πάσχουμε από πρωτοποριακές ιδέες και καινοτομία που θα απελευθερώσει ακόμα περισσότερο την αγορά.